×
You will be redirected back to your article in seconds

YouTube Adds Funding Disclaimers to Videos From RT, Other News Publishers

The next time you watch a video from Russia’s RT on YouTube, you might encounter a disclaimer of sorts: YouTube is beginning to add special funding notices to videos and live streams from news publishers that are government- or publicly funded.

These notices will include a link to the Wikipedia page of a news publisher, giving viewers the ability to read up about the source of their news. YouTube News senior product manager Geoff Samek said in a blog post Friday that these notices will only be shown to U.S. audiences for the time being.

“News is an important and growing vertical for us and we want to be sure to get it right, helping to grow news and support news publishers on YouTube in a responsible way,” he wrote. “Our goal is to equip users with additional information to help them better understand the sources of news content that they choose to watch on YouTube.”

The introduction of these disclaimers comes as platforms like Facebook, Twitter and also YouTube are facing increased scrutiny about their role in spreading false and misleading information. RT, an English-language broadcaster with close ties to the Russian government, has been in the spotlight in that context for its embrace of conspiracy theories and  storylines intended to support the Kremlin’s goals during the 2016 Presidential election.

Internal investigations by Facebook and Twitter also showed that RT targeted U.S. users with numerous ads during the election cycle. Twitter subsequently banned all ads from the broadcaster and its subsidiaries on its service last year.

However, YouTube’s new news funding notices go beyond RT, and respond to the growing attention publicly and state-funded news from all across the world is getting on its platform, which in itself is a kind of response to the economics of online publishing.

As commercial publishers struggle to monetize news, governments and public funding models increasingly step in to fill the void. Case in point: AJ+, one of the most popular news publishers on Facebook, has been entirely funded by the government of Qatar.

More Digital

  • Vaccination

    YouTube Yanks Ads From Anti-Vaccination Conspiracy Channels

    YouTube, under fire for facilitating the spread of conspiracy theories and other misinformation, said it will no longer serve ads on channels that espouse anti-vaccination rhetoric. The Google-owned video giant cited its advertising policy that bans “dangerous and harmful” content from eligibility in its monetization program. “We have strict policies that govern what videos we [...]

  • Evan Williams, Twitter founder (R) and

    Twitter Co-Founder Evan Williams Steps Down From Company’s Board

    Twitter co-founder Evan “Ev” Williams is stepping down from the company’s board, Twitter announced in a SEC filing Friday afternoon. Williams will depart from the board at the end of this month, according to the filing. “It’s been an incredible 13 years, and I’m proud of what Twitter has accomplished during my time with the [...]

  • Facebook Logo

    Facebook Shuts Down Controversial Ovano VPN App

    Responding to a continued backlash over its data collection practices, Facebook pulled the plug on its Ovano VPN app Friday. Ovano, which promised users an added level of privacy while using public Wifi hotspots, was used by Facebook for market research purposes. Facebook removed the app from the Google Play store Friday, and the company [...]

  • Smosh

    Smosh Acquired by Rhett & Link's Mythical Entertainment

    UPDATED: Smosh, the long-running YouTube comedy brand, has been acquired by Mythical Entertainment, the company formed by Rhett & Link, hosts of comedy show “Good Mythical Morning.” As first reported by Variety last week, Mythical emerged as the leading candidate to buy Smosh, which was left stranded after parent company Defy Media shut down without [...]

  • China Video Streaming Giant iQIYI Loses

    Chinese Video Giant iQIYI Loses $1.3 Billion in 2018

    Chinese video streaming firm iQIYI lost over $1.3 billion in 2018, as revenues and subscriber numbers ballooned. The deepening losses reflected ever higher spending on original content production. Announcing its first full-year financials since a March IPO that launched it onto the NASDAQ, iQIYI said that it lost $1.3 billion (RMB9.1 billion) last compared with [...]

  • Roku headquarters

    Roku Aims to Top $1 Billion in Revenue in 2019, Beats Holiday Quarter Earnings Expectations

    Roku wants to become a billion-dollar company in 2019, and invest more in its ongoing international expansion. The streaming-device maker told investors on Thursday that it expects to generate between $1 billion and $1.025 billion this year, and that international growth was one of its key investment areas for 2019. Roku made these announcements as [...]

More From Our Brands

Access exclusive content