×
You will be redirected back to your article in seconds

Fox Accused of Scapegoating Executive in Sexual Harassment Scandal in New Lawsuit

UPDATED: Fox News parent 21st Century Fox is continuing to see fallout from the network’s sexual harassment scandal, and is now being accused of scapegoating by a former employee.

Former Fox News Latino vice president Francisco Cortes, who was accused of sexual assault against an on-air contributor and was later terminated, says in a new $48 million lawsuit that he was used as a “scapegoat” to demonstrate that the network “aggressively handles sexual harassment complaints.” The 54-page suit, obtained by Variety, alleges that the move was, in part, to ease concerns regarding Fox’s pending $15.2 billion acquisition of U.K. broadcaster Sky.

In March, the New York Times reported that Fox News contributor Tamara Holder reached a settlement with 21st Century Fox worth more than $2.5 million. In her lawsuit, Holder alleged that Cortes attempted to force her to perform oral sex on him. In Cortes’ suit on Tuesday, he contends that their relationship was consensual, and that he could provide proof in the form of “emails, text messages, with photos, and other supporting documentation.”

In his lawsuit, filed in New York federal court, Cortes claims that two other unnamed individuals were involved in the settlement, and, in its statement to the New York Times in March, Fox News violated an agreement the parties had made. Cortes, who was said to be close to ousted Fox News chief Roger Ailes, also took issue with the fact that the two individuals, unlike himself, were not named in the report.

“These two UNKNOWN PERSONS, it must be assumed, were, unlike Mr. Cortes, not Latino, not financially insignificant to FOX, and not without some utility to Tamara Holder’s career if she would only agree to continue to protect them and shield their reputations from the damage necessarily incurred by accusations of sexual harassment,” reads the complaint.

Fox News issued a statement about the complaint later on Tuesday, saying, “The allegations in this lawsuit are frivolous and without merit.”

Cortez is suing for breach of contract, fraudulent misrepresentation, civil conspiracy, intentional interference with contractual relations, defamation, slander, and libel. He’s seeking $12 million in damages and an additional $36 million in punitive damages.

More TV

  • Ken Jeong TV Take Podcast

    Listen: Ken Jeong on His Return to Stand-Up and New Netflix Special

    Welcome to “TV Take,” Variety’s television podcast. In this week’s episode, Variety’s executive editor of TV, Daniel Holloway, talks with Ken Jeong about his Netflix comedy special, “Ken Jeong: You Complete Me, Ho,” and being a judge on Fox’s “The Masked Singer.“ Jeong started working on his new standup act after ABC canceled his show “Dr. [...]

  • "Brother" -- Episode 201-- Pictured (l-r):

    CBS Interactive's Marc DeBevoise on Streaming Boom, Content Strategy, and Apple

    Not everyone wants or needs to be Netflix to succeed in the streaming space. And not everyone sees Apple’s enigmatic new service as a threat. Even as rival streaming services offer gobs of content, CBS Interactive’s president and COO Marc DeBevoise sees the company’s targeted original programming strategy continuing to attract viewers to its All [...]

  • Ken Jeong to Star in CBS

    Ken Jeong to Star in CBS Comedy Pilot From 'Crazy Rich Asians' Author Kevin Kwan

    A “Crazy Rich Asians” reunion is happening at CBS. Ken Jeong has been cast in a lead role in the multi-camera comedy pilot “The Emperor of Malibu,” which is being co-written and executive produced by “Crazy Rich Asians” author Kevin Kwan. In the series, Auggie, the son of a Chinese tech billionaire, announces his engagement [...]

  • Jussie SmollettFOX 'Empire' TV show panel,

    Jussie Smollett Case: Chicago Police Arrest Two Suspects

    Chicago police confirmed on Friday that they have arrested two suspects in the case of “Empire” actor Jussie Smollett. The police did not state what charges the men are being held on. Local media have identified the men as two brothers from Nigeria, though law enforcement has not confirmed their identities. Smollett’s representatives have declined [...]

  • Skyline of Doha at night with

    Qatar's beIN Rallies Support From U.S. Companies Against Pirate Broadcaster beoutQ

    Qatari powerhouse beIN Media Group has rallied support from American sports and entertainment entities, including Discovery and Fox, behind its request that the U.S. government place Saudi Arabia on its watch list of top intellectual property offenders. The Doha-based broadcaster, a state-owned spinoff of Al Jazeera news network, accuses the Saudi government of harboring pirate broadcaster [...]

More From Our Brands

Access exclusive content