×
You will be redirected back to your article in seconds

Group Opposed to Fox-Sky Takeover Demands New Look by British Regulator

A group opposed to 21st Century Fox’s bid to take over Sky has threatened to have the courts intervene if British regulator Ofcom does not revisit its conclusion that the Murdochs would be a “fit and proper” owner of the pan-European pay-TV service.

Activist organization Avaaz alleges that Ofcom “made mistake after mistake in deciding to give the Murdochs a clean bill of health to take over more of our media.” Alex Wilks, campaign director at Avaaz, called on the regulator “to reopen their investigation to regain credibility.”

In June, Ofcom submitted a report to the British government saying there was no reason to reject the $15-billion takeover deal on the grounds that the Murdochs would not be a “fit and proper” owner of Sky. But the regulator did recommend a more comprehensive review of Fox’s ownership of Sky on grounds of media plurality. British Culture Secretary Karen Bradley accepted those findings and said she would be inclined to follow those recommendations.

But in a letter sent to Ofcom on Monday, Avaaz asserts that the regulator made “serious errors” as it considered broadcasting standards at both Sky and Fox. The group cited Fox’s “history of corporate governance failings,” in particular its handling of allegations of sexual and racial harassment at Fox News. It reminded Ofcom of its previous assessment, in 2012, of James Murdoch’s conduct during Britain’s phone-hacking scandal, which Ofcom said repeatedly “fell short of the exercise of responsibility to be expected of him as CEO and chairman” of Sky.

Avaaz’s letter also noted the controversy over Fox News’ since-debunked story linking the late Democratic Party operative Seth Rich to leaks of party e-mails. Fox has retracted the story. “It seems to fit the pattern of playing fast and loose with broadcasting standards,” Wilks said in an interview with Variety.

The letter requests that Ofcom withdraw its June report and “reconsider the question of Sky’s fitness post-merger.” The letter gives the regulator 14 days to respond before Avaaz says it will seek review of the matter in front of a judge.

Fox declined to comment on Avaaz’s letter.

More Biz

  • Kevin Tsujihara

    Kevin Tsujihara's Ouster Kicks Off a Week of Major Disruption in the Media Business

    The sudden ouster of Warner Bros. Entertainment chief Kevin Tsujihara kicked off what is likely to go down as one of the most extraordinary weeks in Hollywood history, spelling enormous turmoil and transition across the media landscape. In addition to the news about Tsujihara, which comes amid a wider shake-up of leadership at AT&T’s WarnerMedia, [...]

  • Disney Fox mega deal acquisition Illustration

    Disney Completes 21st Century Fox Acquisition

    Before the East Coast airing of “Jimmy Kimmel Live!” ends tonight, Disney will formally seal the deal on its $71 billion acquisition of 21st Century Fox. “This is an extraordinary and historic moment for us — one that will create significant long-term value for our company and our shareholders,” Disney chairman-CEO Bob Iger said in [...]

  • Chinese Tech Firm Huawei Seeks Content

    Beleaguered Chinese Tech Firm Huawei Seeks Content for Expansion Into Southeast Asia

    One of the most surprising first-time attendees at FilMart is Chinese tech giant Huawei, which has come to Hong Kong to acquire the video content it needs to support its strategy of expansion into Southeast Asia. The company is currently embroiled in a PR nightmare as it defends itself against accusations that its equipment could [...]

  • Viacom HQ LA

    Viacom Goes to War With AT&T Over DirecTV Carriage Deal

    Viacom has declared war against AT&T, blasting the telco giant on several fronts as the companies wrestle over a carriage renewal deal that is vital to Viacom’s long-term financial health. As of today, Viacom has begun running crawls and promo spots on its channels warning viewers that Nickelodeon, Comedy Central, BET, MTV and other channels [...]

  • Peloton Sued for $150 Million for

    Peloton Sued for $150 Million for Using Drake, Lady Gaga Music Without License

    A group of publishers including Downtown Music Publishing, Pulse Music Publishing, ole, peermusic, Ultra Music, Big Deal Music, Reservoir, Round Hill, TRO Essex Music Group and The Royalty Network filed a lawsuit against Peloton for infringement of more than a thousand musical works, according to a statement from the National Music Publishers Association. The plaintiffs are [...]

  • Bruce Ramer Re-Appointed to Corporation for

    Bruce Ramer Re-Appointed to Corporation for Public Broadcasting Board

    Top showbiz attorney Bruce Ramer has been reappointed to the board of the Corporation for Public Broadcasting, the nonprofit org that administers federal funding for public broadcasting. Ramer, a partner at Gang, Tyre, Ramer, Brown & Passman, was elected chair of the CPB board in October. He previously served as board chair from 2010-2012. His [...]

  • Gary Knell

    Listen: National Geographic Chief Gary Knell on Disney Future, Fox's Legacy

    The marriage of National Geographic Partners and Disney, which becomes official today, is the proverbial brand match made in heaven. Disney is taking over the stewardship of Nat Geo Partners — a joint venture with the National Geographic Society — as part of its acquisition of 21st Century Fox. The transition comes at a time [...]

More From Our Brands

Access exclusive content