×
You will be redirected back to your article in seconds

China’s Li Ruigang Allowed as Director of Hong Kong’s TVB

Li Ruigang, the chairman of China Media Capital, has been given the green light to be appointed as a non-executive director of Television Broadcasts (TVB,) Hong Kong’s leading free-to-air TV group.

His appointment comes despite Li being a ‘disqualified person’ under Hong Kong’s broadcasting laws. Li is considered as ineligible due to his connections to the advertising industry and to his role in mainland China’s media sector. His appointment therefore had to be approved by Hong Kong’s Chief Executive.

In a statement on its website, TVB said that it would benefit from Li’s “unrivalled connections both within China and internationally.” Since stepping away from day-to-day control of Shanghai Media Group four years ago, Li has built CMC into one of China’s most foresightful media operations and the best connected in Hollywood. It has stakes in the Shanghai theme park being built with DreamWorks, a minority stake in IMAX China and is partnered with Warner Bros. and TVB in Hong Kong- and Beijing-based film production joint venture Flagship Entertainment.

Despite Li’s stellar reputation, critics will point to his TVB appointment, and the special treatment it needed from government, as yet another sign that Hong Kong’s supposedly independent press is currently being taken over by mainland Chinese forces. Information and technology legislator Charles Mok questioned the appointment. “There is regulation there. Why didn’t the Chief Executive just follow it?,” Mok asked.

TVB’s statement revealed that Li will in fact become the fourth disqualified person that the Hong Kong government has permitted to become a TVB board director. The others with conflicts of interest include TVB chairman Charles Chan,  TVB’s CEO Mark Lee, and non-executive director Thomas Hui. In addition to being the territory’s undisputed free to air champion — Asia Television (ATV) collapsed earlier this year and was stripped of its license — TVB owns one of the world’s largest libraries of Chinese-language film and video content.

The evidence in favor of the argument that Hong Kong media is being taken over by mainland interests continues to mount. After the sale of Hong Kong’s leading English-language newspaper the South China Morning Post earlier this year to China’s Alibaba, it was recently revealed that Media Chinese International, the firm that operates leading Cantonese paper Ming Pao Daily News, has sold 73% of its equity to a state-owned mainland Chinese firm.

Evidence of editorial influence being affected by corporate ownership is plentiful, but hard to prove, The Aug. 1 suspension of Joseph Lian, a columnist at the influential Hong Kong Economic Journal, who was regularly critical of the Beijing government, is held up as a recent example. The HKEJ is owned by Richard Li, whose PCCW is a leading mainland investor as well as Hong Kong’s dominant pay-TV platform. PCCW was also last week revealed as an investor in Hollywood’s STX Entertainment.

 

More Biz

  • Motown Seeks to Block 'O-Town' Trademark

    Motown Seeks to Block 'O-Town' Trademark

    UPDATED: The boy band O-Town briefly rose to fame in 2000, with a star turn on MTV’s reality series “Making the Band.” But the reformed group has just one obstacle to its efforts to trademark its name: Motown Recordings. The label’s parent company, Universal Music Group, is trying to block the band from registering “O-Town” [...]

  • Alyssa Milano

    Alyssa Milano Settles $10 Million Suit With Former Accountant

    Actress Alyssa Milano has settled a legal battle with her former accountant as the case was on the verge of going to trial. Milano and her husband, agent David Bugliari, filed suit in 2017, alleging that accountant Kenneth Hellie had forged her signature on checks, failed to pay overdue bills and taxes and allowed costs [...]

  • J Balvin ‘Amicably’ Parts Ways With

    J Balvin ‘Amicably’ Parts Ways With Longtime Manager Rebeca Leon

    J Balvin and his longtime manager Rebeca León have “amicably” parted ways, reps for the singer and León confirmed to Variety. The news was first reported by Billboard. León — who also oversees the careers of fast-rising Spanish singer Rosalia as well as Colombian superstar Juanes, with whom she founded Lionfish Entertainment — began managing Balvin early in his career [...]

  • Ann Sarnoff Headshot

    Warner Bros. Taps BBC Studios Americas Chief Ann Sarnoff as CEO (EXCLUSIVE)

    Warner Bros. has tapped BBC Studios Americas president Ann Sarnoff as its new CEO, a surprise pick that is sure to shake up the venerable studio. Sarnoff becomes the first woman to head Warner Bros. in its nearly 100-year history. She was under the radar during WarnerMedia’s search for a successor to lead the studio [...]

  • The Peanut Butter Falcon

    'The Peanut Butter Falcon,' 'For Sama' Win Top Awards at Nantucket Film Festival

    NANTUCKET, Mass. — Adventure drama “The Peanut Butter Falcon” and Syria documentary “For Sama” emerged as the top winners at the 24th annual Nantucket Film Festival. The festival, which concludes today, as ever put the emphasis on screenwriters and emerging talents. Director Paul Downs Colaizzo’s Sundance hit “Brittany Runs a Marathon” had a number of [...]

  • Donald Trump Ari Emanuel

    Ari Emanuel Was Vetted for Trump Administration Role

    Endeavor CEO Ari Emanuel was vetted for an unidentified role in the Trump Administration in November 2016, Axios reported on Sunday. Axios received a leak of nearly 100 internal vetting documents from the Trump transition, including reports on Rex Tillerson, Betsy DeVos, Gary Cohn and James Mattis. The researchers scrubbed news clippings, LinkedIn pages, and [...]

More From Our Brands

Access exclusive content