×
You will be redirected back to your article in seconds

Al Jazeera Files Countersuit Against Al Gore and Joel Hyatt

Al Jazeera is firing back at Al Gore and Joel Hyatt’s claims that the Doha, Qatar-based company is withholding tens of millions held in escrow from its purchase of Current TV.

In a counterclaim filed in Delaware Court of Chancery, Al Jazeera calls the Gore-Hyatt lawsuit an “attempt at lawyer-coated extortion,” and contends that the duo, in negotiating the sale of the channel, attempted to make a lucrative side deal for themselves.

Al Jazeera rebranded Current TV as Al Jazeera America in August, 2013, after investing in a newsgathering operation in 13 cities.

Al Jazeera argues that the escrow fund — which the company refers to as a “lockbox,” an apparent reference to a phrase that Gore used in his 2000 presidential bid — was intended to indemnify it if any of the sellers’ “representations and warranties proved inaccurate or false.”

Al Jazeera says that after the sale closed, distributors AT&T, DirecTV and Dish Network made claims against Current TV, including that it violated “most favored nation” clauses in contracts that they would get the same terms as other distributors. The exact amount of money involved in the claims were redacted from the Al Jazeera filing.

“The Current TV network only got off the ground, and obtained distribution contracts, because of Gore’s political celebrity and clout,” Al Jazeera said in its 235-page filing. “Even so, the network went through several unsuccessful format changes in seven years, and was on the brink of failure when Al Jazeera decided to buy it.”

“As they were desperately negotiating to sell the network to Al Jazeera, Gore and Hyatt gloated to each other about the ‘windfall’ they were to receive from the sale,” Al Jazeera said.

The purchase price was reportedly $500 million, and, although that figure also was redacted from Al Jazeera’s filing, the company noted that Gore is “reported to have made between $70 and $100 million from the sale.”

Gore and Hyatt contend that they initially harbored “serious reservations” about selling the network to Al Jazeera, but decided to entertain the idea of such a sale after performing due diligence and consulting with former senior U.S. government officials.

But Al Jazeera claims that Gore and Hyatt never expressed such reservations, and  that during negotiations, they even tried to make a “side deal” in which Al Jazeera would create an advisory board on which they would serve.

“It was not clear that either Gore or Hyatt would actually perform any services,” Al Jazeera said in its filing. “Gore and Hyatt proposed, as part of the side deal, that they would be paid millions of dollars if Al Jazeera increased its subscribers after the closing or renewed or extended its contracts with existing distributors, whether or not Gore or Hyatt had anything to do with these developments. Gore and Hyatt made clear that the other members of Current media would not share in any of the money to be paid by Al Jazeera under this side deal.”

Al Jazeera contends that it was “extremely uncomfortable” with the proposal because it “smacked of self-dealing,” as some of the purchase price would have been diverted from other Current TV owners to Gore and Hyatt. Al Jazeera claims that after they raised questions about the legality of the proposal, its filing states, Gore and Hyatt withdrew it.

But Gore and Hyatt, in their lawsuit, claim that Al Jazeera tried to “curry favor” with distributors by putting up a weak defense over the disputed distribution agreements. Al Jazeera “would thereby be able to make payments to its distributors to keep them happy without spending a dime of its own money.”

They also call Al Jazeera’s claims that they tried to make a side deal “demonstrably untrue.” They say that it was Al Jazeera that first proposed the side deal, and they rejected it. They noted that the deal was supposed to close on Dec. 31, 2012, but was delayed when Al Jazeera failed to wire funds.

“Our complaint explains how Al Jazeera improperly tried to use our escrow funds to pay the distributors that it wants to carry its channel in the U.S.,” said David Boies, who is representing Gore and Hyatt. “After trying to block our clients’ request that their entire complaint be made public, Al Jazeera has now responded by making false claims to defend its behavior.  We are confident that we will prevail when the court hears our case.”

Chris Lehane, a spokesman for Gore and Hyatt, said, “Given that Qatar’s Al Jazeera has now gone from a news organization that had been seeking to prevent news contained in the legal filings from being made public to a news organization that is now fabricating news, is it any wonder that the channel is failing to grow an audience?  News is about trust and their filing, which we can demonstrably prove is built on factual misrepresentations and contains outright falsehoods, will further degrade whatever levels of trust Qatar’s Al Jazeera has as a respectable news organization in the U.S.”

Al Jazeera is represented by John Reed and Scott Czerwonka of DLA Piper.

More Biz

  • Tencent Profits Hit $1 Billion Per

    Tencent Profits Hit $1 Billion Per Month as Company Loses Fizz

    Growing regulatory encroachments into its games business, a smaller than expected spin-off for its music division, and a fourth quarter profits drop, pointed to a troubling year for Chinese tech giant Tencent. Its financial results for the full 2018 period, while delivering profits of nearly $1 billion a month, appeared to bear out that thesis. [...]

  • splice

    Splice Raises $57.5 Million in Latest Funding Round

    Splice, a favorite of music creators that allows access to a library of three million rights-cleared sounds, announced today that the company closed a Series C funding round at $57.5 million. That brings Splice’s total amount raised to roughly $102 million since its launch in 2013. It raised a Series B in November of 2017. [...]

  • WGA Agents Contract Tug of War

    WGA Leaders to Meet With Showrunners on Agency Packaging Fight (EXCLUSIVE)

    WGA leaders are set to meet Wednesday night with a group of showrunners who are raising concerns about the guild’s handling of negotiations with talent agents over the issue of packaging fees and agency-affiliated productions. The meeting is set for 7:30 p.m. at WGA West headquarters. WGA West president David Goodman is expected to attend. [...]

  • Bill Murray St Vincent 2014

    Weinstein Co. Sued Over Trademark Infringement in Bill Murray Film

    A horse-racing announcer has sued the Weinstein Co., claiming that the company infringed on his trademarked phrase in a 2014 Bill Murray movie. Dave Johnson is the man behind “And down the stretch they come!,” which he began using while calling races in Illinois in the 1960s. The phrase took off when Johnson moved to [...]

  • HALLIE ANDERSON AND JESSICA PAGE Mom

    Mom + Pop Promotes Hallie Anderson and Jessica Page to Co-General Managers

    Mom + Pop Music has promoted Hallie Anderson to co-GM and head of marketing and Jessica Page to co-GM and head of digital, the company announced today. They had previously served as VP of marketing and VP of digital strategy, respectively. “Being able to promote, empower and support Hallie and Jess in their new positions [...]

  • Disney Fox Takeover Placeholder

    Disney, Fox Employees Grapple With Day One Transition on Two Hollywood Lots

    What kind of a boss will Disney be? That’s a question facing employees at 20th Century Fox, Fox Searchlight, National Geographic Partners, FX Networks, and other assorted parts of Rupert Murdoch’s former media empire. Wednesday was their first full day as staffers of the Walt Disney Co. and the initial moves have done little to [...]

  • Jay Wilson Joins Mascot Label Group

    Jay Wilson Joins Mascot Label Group as VP of Publicity

    Jay Wilson has been named VP of publicity for Mascot Label Group, the company announced today. A veteran of Republic, Glassnote and Universal Records, In his new position Wilson will conceive and implement media strategies for the company and its roster of artists such as Beth Hart, James Morrison, P.O.D., Robert Randolph and the Family [...]

More From Our Brands

Access exclusive content