×
You will be redirected back to your article in seconds

Quota battle bows

Foreign-owned b'casters unite against plan

AUCKLAND — Foreign-owned broadcasters have joined forces to fight any future government-imposed television quotas.

CanWest, owner of TV3 and TV4, Sky Television Network, Prime Television and a handful of smaller regional channels are lobbying New Zealand members of Parliament and officials, asking them to ignore a quota model put forward by the Screen Producers and Directors Assn. (SPADA).

The broadcaster group, Coalition of New Zealand Commercial Broadcasters, said the plan encourages quantity but not quality and warns it would threaten the future of some networks.

Local shows comprised 23% of total television hours last year. The government is not expected to decide a quota level until next year.

Viewers not guaranteed

The coalition released a study it had commissioned from financial consulting group Arthur Anderson, which said supplying more local programs did not guarantee they would be watched.

The report by Veronica Jacobsen, a senior economist and director of Arthur Anderson, said viewers would be disadvantaged by quotas because they would have less choice, lower quality and possibly fewer channels if broadcasters left New Zealand.

Jacobsen said the only sector to benefit from quotas would be those represented by SPADA — actors, writers and producers.

But SPADA chief executive Jane Wrightson said claims the quota model was about quantity and not quality were offensive and wrong.

“The SPADA paper is very detailed and very practical, and the result of five or six months of serious thinking and consultation,” Wrightson said.

‘Small corner’

“Quotas are a bedrock which provides a kind of minimum guarantee for local content on our screens and we’re only asking for a very small corner of it.”

Wrightson said CanWest’s local output was 10% last year. “They operate in three markets in the world — three of which are subject to quota (Canada, Ireland and Australia). The fourth of which, here, is not.

“The government intends to introduce quotas into New Zealand, so we’re a bit concerned about a lobby of foreign-owned broadcasters rearing up and trying to interfere in domestic New Zealand politics.”

State-owned TVNZ was absent from the lineup, but Wrightson said the pubcaster had a comparitively good level of local programming. “This crowd does not.”

More TV

  • Natalie Dormer

    Natalie Dormer Joins 'Penny Dreadful: City of Angels' at Showtime

    Natalie Dormer has been cast in upcoming drama series “Penny Dreadful: City of Angels” in a lead role, Variety has learned. Described as a spiritual descendant of the original “Penny Dreadful,” the new series opens in 1938 Los Angeles. When a grisly murder shocks the city, Detective Tiago Vega is embroiled in a story that [...]

  • EP_6_0036.ARW

    Neil Gaiman on ‘Good Omens’ Series and Honoring Terry Pratchett’s Legacy

    Neil Gaiman has spent two years working on the TV adaptation of his and Terry Pratchett’s novel “Good Omens” and told an international TV crowd this week he dedicated himself to the task to honor a request from his friend and co-writer, who died in 2015. “I didn’t in any real sense of the word [...]

  • TEST

    Desus and Mero Promise 'Cultural Paradigm-Shifting S---' at Series Premiere

    The stars of Showtime’s new late-night series “Desus & Mero” stand ready to unite a bitterly divided nation with rapier wit delivered with Bronx flair. Desus Nice and the Kid Mero were revved up Thursday night as the they gathered with friends, family and crew members in at the Clocktower in Manhattan for the premiere [...]

  • Black Mirror

    Banijay Group, Endemol Shine Renew Sale Talks

    Three months after Endemol Shine told its management it was calling off the sales process, talks are again underway with French company Banijay Group over a possible sale, Variety has confirmed. Banijay had previously made a bid to acquire Endemol Shine, the joint venture between 21st Century Fox and Apollo Global Management that is behind [...]

  • Jussie Smollett

    Jussie Smollett Removed From Final 'Empire' Season 5 Episodes Following Arrest

    Jussie Smollett has been removed from the final Season 5 episodes of the Fox series “Empire” in the wake of his arrest Thursday morning. “The events of the past few weeks have been incredibly emotional for all of us” said series executives Lee Daniels, Danny Strong, Brett Mahoney, Brian Grazer, Sanaa Hamri, Francie Calfo and [...]

  • Ava Duvernay poses in the press

    Ava DuVernay, Lisa Nishimura, Casey Bloys Among New TV Academy Exec Committee Members

    Emmy winner and Oscar nominee Ava DuVernay is among the six notable industry figures who have been appointed to the Television Academy’s executive committee by new chairman/CEO Frank Scherma. DuVernay, whose recent TV credits include the documentary “13th” and drama “Queen Sugar,” will be joined on the committee by HBO programming president Casey Bloys; former [...]

  • The Play That Goes Wrong review

    BBC Orders Comedy Series Based on ‘The Play That Goes Wrong’

    The BBC has greenlit “The Goes Wrong Show,” a new series based on Mischief Theatre’s popular “The Play That Goes Wrong” stage production about a troupe that puts on disastrous plays. The stage show has transferred from London’s West End to Broadway for a J.J. Abrams-produced version described by Variety as “a broad, silly and [...]

More From Our Brands

Access exclusive content