×
You will be redirected back to your article in seconds

MP3 spins wheels

Judge labels grilling of Bronfman a 'waste'

NEW YORK — Efforts by MP3.com’s defense team to paint Universal Music Group’s boss as a vindictive bully, out to rid the marketplace of upstart competitors, went down in flames Wednesday morning.

After a little more than an hour of objection-riddled testimony, Edgar Bronfman Jr., chief exec of Universal parent Seagram was excused from the stand by U.S. District Court Judge Jed Rakoff.

Bronfman was called by the defense as a hostile witness in the ongoing trial to determine the level of damages MP3.com must pay to compensate Universal for copyright infringement relating to the former’s My.MP3.com service.

The judge let Bronfman go after he concluded that MP3 attorney Michael Carlinsky’s questions were focused primarily on establishing that Universal’s real goal in the damage proceedings was to eliminate competition for its own businesses, including its nascent Webcentric music label Jimmy and Doug’s Farmclub.

Judge Rakoff admonished MP3 attorneys about dragging Bronfman into court to pursue a line of questioning that had little to do with the main issues of the trial, namely whether MP3.com’s copyright violations were “willful,” and whether damages should be substantial enough to act as a deterrent against would-be imitators.

‘Waste of time’

Since the questioning didn’t address those two issues, “What we’re engaged in is not only a colossal waste of time, but also a misuse of court proceedings for the airing of hard feelings,” he said.

Carlinsky questioned Bronfman specifically about an interview he gave on the CNBC financial cable channel in November, when Carlinsky said the Seagram topper likened the business model of then-just-launched Farmclub unit to that of MP3.com.

The interview contributed to “a pattern of evidence that Universal had picked out MP3.com as a competitor,” Rhodes said.

However, Bronfman alleged that he named MP3.com only in the interest of providing a “ready analogy” to help investor-viewers get a handle on the business model.

The main issue in the litigation is the discontinued service called MyMP3.com, which allowed users to listen to streamed music on the Web, but only if they could prove they’d bought the music themselves on CD. MP3.com loaded roughly 80,000 CDs worth of music onto its servers without asking permission of the labels that produced them.

Settlements reached

MP3.com has already settled with four of the big five record companies — Sony Music, EMI Group, Warner Music and Bertelsmann unit BMG Entertainment — for roughly $20 million each.

But Universal could stand to receive a lot more than that if it can prove MP3.com willfully flouted copyright law. Potential damages under that outcome could reach as high as $150,000 per CD, Rakoff said earlier in the proceedings.

It’s not clear how many of the CDs loaded by MP3.com came from Universal artists, but given the total of 80,000 and U’s 23% global market share, damages could theoretically reach $2.8 billion. Considering MP3.com’s recent market cap of $571 million, a worst-case ruling would likely crush the company.

However, if MP3.com can demonstrate that the copyright infringement was not willful, Rakoff said damages could be as little as $200 per album, costing the company less than a fifth of the amount required in its settlements with the other four majors.

More Digital

  • Alibaba Buys 8% Stake in Chinese

    Alibaba Buys 8% Stake in Chinese Video Platform Bilibili

    Alibaba has purchased an 8% stake in the Chinese online video platform Bilibili, the official Xinhua news agency reported. Bilibili is one of China’s top video streaming and entertainment platforms, with about 92 million monthly active users and 450 million page-views per day. Founded in 2009, it was listed on the NASDAQ last March. Alibaba’s [...]

  • Clevver-Logo

    Hearst Magazines Buys Clevver's Pop-Culture YouTube Channels After Defy's Demise

    Hearst Magazines has snapped up Clevver, a network of female-skewing lifestyle and pop-culture news YouTube channels that had been owned by now-defunct Defy Media. Clevver was left homeless after Defy’s sudden shutdown in November; its principals said at the time they were looking for a new home. Hearst Magazines sees a digital fit with Clevver’s [...]

  • "Brother" -- Episode 201-- Pictured (l-r):

    CBS Interactive's Marc DeBevoise on Streaming Boom, Content Strategy, and Apple

    Not everyone wants or needs to be Netflix to succeed in the streaming space. And not everyone sees Apple’s enigmatic new service as a threat. Even as rival streaming services offer gobs of content, CBS Interactive’s president and COO Marc DeBevoise sees the company’s targeted original programming strategy continuing to attract viewers to its All [...]

  • Rhett-Link-Good-Mythical-Morning

    Rhett & Link's Mythical Entertainment in Talks to Acquire Smosh (EXCLUSIVE)

    Smosh, the YouTube comedy brand left stranded after parent company Defy Media went belly-up, may be about to get a new business partner. Mythical Entertainment, the entertainment company founded by top YouTube comedy duo Rhett & Link, has been in talks about acquiring the Smosh brand, sources told Variety. Multiple potential buyers came forward to [...]

  • Pokemon Go

    Proposed 'Pokémon Go' Lawsuit Settlement May Remove Poké Stops, Gyms

    A proposed settlement in the class action lawsuit against “Pokémon Go” developer Niantic could remove or change a number of Poké Stops and Gyms in the popular augmented reality game. The proposed settlement was filed in a California court on Thursday and applies to anyone in the U.S. who owns or leases property within 100 meters [...]

  • Skyline of Doha at night with

    Qatar's beIN Rallies Support From U.S. Companies Against Pirate Broadcaster beoutQ

    Qatari powerhouse beIN Media Group has rallied support from American sports and entertainment entities, including Discovery and Fox, behind its request that the U.S. government place Saudi Arabia on its watch list of top intellectual property offenders. The Doha-based broadcaster, a state-owned spinoff of Al Jazeera news network, accuses the Saudi government of harboring pirate broadcaster [...]

More From Our Brands

Access exclusive content