Al-Jazeera topper out after flap

Wadah Khanfar resigns amidst Wikileaks controversy

After eight years as head of satellite news channel Al-Jazeera, Wadah Khanfar has resigned amidst a Wikileaks controversy alleging he agreed to alter the content of the channel’s website at the request of the U.S.

According to a U.S. embassy cable released by Wikileaks on Aug. 30, Khanfar agreed to “tone down” objectionable content on the station’s website and promised to “remove it over the subsequent two or three days.”

Website Middle East Online alleges the leaked document was used by Qatari officials to exert pressure on Palestinian-born Khanfar, especially after he waded into controversy with fellow Palestinian activist Azmi Bishara, also based in Qatar.

Khanfar’s replacement is believed to be Sheikh Ahmed bin Jassim Al Thani, a member of Qatar’s ruling dynasty that backs the Doha-based satcaster.

In a farewell note to staffers on Tuesday, Khanfar said he had discussed his desire to step down with the board, which had accepted his decision.

Khanfar’s note said, “Renewal and change is always good. I have served Al-Jazeera with pride as a correspondent, bureau chief, managing director and director-general.”

Under his tenure, the satcaster grew into one of the most powerful news channels in the region, with spinoffs in a variety of languages including English.

Al-Jazeera was a force for change during the recent Arab Spring uprisings. But Khanfar has been criticized by some Arab commentators who say his sympathy for the Muslim Brotherhood shows in often favorable coverage of Islamist movements.

(Bobbie Whiteman in Hollywood contributed to this report.)

More TV

  • My Brilliant Friend

    FremantleMedia International Pre-Sells 'My Brilliant Friend' to Canal Plus

    After eight years as head of satellite news channel Al-Jazeera, Wadah Khanfar has resigned amidst a Wikileaks controversy alleging he agreed to alter the content of the channel’s website at the request of the U.S. According to a U.S. embassy cable released by Wikileaks on Aug. 30, Khanfar agreed to “tone down” objectionable content on […]

  • EDITORIAL USE ONLY / NO MERCHANDISINGMandatory

    Veteran British Actor Peter Wyngarde Dies at 90

    After eight years as head of satellite news channel Al-Jazeera, Wadah Khanfar has resigned amidst a Wikileaks controversy alleging he agreed to alter the content of the channel’s website at the request of the U.S. According to a U.S. embassy cable released by Wikileaks on Aug. 30, Khanfar agreed to “tone down” objectionable content on […]

  • BBC Bringing ‘Romper Stomper’ Series to

    BBC Bringing 'Romper Stomper' Series to the U.K. (EXCLUSIVE)

    After eight years as head of satellite news channel Al-Jazeera, Wadah Khanfar has resigned amidst a Wikileaks controversy alleging he agreed to alter the content of the channel’s website at the request of the U.S. According to a U.S. embassy cable released by Wikileaks on Aug. 30, Khanfar agreed to “tone down” objectionable content on […]

  • Picture by Simon Wilkinson/SWpix.com - 17/01/2018

    Jane Fonda, Tom Selleck, Greg Berlanti Get Emotional at Tartikoff Awards

    After eight years as head of satellite news channel Al-Jazeera, Wadah Khanfar has resigned amidst a Wikileaks controversy alleging he agreed to alter the content of the channel’s website at the request of the U.S. According to a U.S. embassy cable released by Wikileaks on Aug. 30, Khanfar agreed to “tone down” objectionable content on […]

  • Jimmy Kimmel's Parents Make Appearances as

    'Wolf Blitzer' Accepts Donald Trump Dishonest and Corrupt Media Award on 'Jimmy Kimmel'

    After eight years as head of satellite news channel Al-Jazeera, Wadah Khanfar has resigned amidst a Wikileaks controversy alleging he agreed to alter the content of the channel’s website at the request of the U.S. According to a U.S. embassy cable released by Wikileaks on Aug. 30, Khanfar agreed to “tone down” objectionable content on […]

  • I Love Dick Amazon Premiere

    'I Love Dick,' 'One Mississippi,' 'Jean-Claude Van Johnson' Canceled by Amazon

    After eight years as head of satellite news channel Al-Jazeera, Wadah Khanfar has resigned amidst a Wikileaks controversy alleging he agreed to alter the content of the channel’s website at the request of the U.S. According to a U.S. embassy cable released by Wikileaks on Aug. 30, Khanfar agreed to “tone down” objectionable content on […]

  • Hector Elizondo Holland Taylor

    Hector Elizondo, Holland Taylor Join NBC Comedy Pilot 'Guess Who Died'

    After eight years as head of satellite news channel Al-Jazeera, Wadah Khanfar has resigned amidst a Wikileaks controversy alleging he agreed to alter the content of the channel’s website at the request of the U.S. According to a U.S. embassy cable released by Wikileaks on Aug. 30, Khanfar agreed to “tone down” objectionable content on […]

More From Our Brands

Access exclusive content