NY Times sued for McCain article

Claimant says affair story was false

RICHMOND, Va. — A Washington lobbyist sued The New York Times for $27 million Tuesday over an article that she says gave the false impression she had an affair with Sen. John McCain in 1999.

The newspaper stood by the story.

Vicki L. Iseman filed the defamation suit in U.S. District Court in Richmond. It also names as defendants the Times’ executive editor, its Washington bureau chief and four reporters.

Iseman represented telecommunications companies before the Senate Commerce Committee, which McCain chaired. In February, as McCain was seeking the Republican presidential nomination, the Times reported that McCain aides once worried the relationship between Iseman and McCain had turned romantic.

The article said that both McCain and Iseman denied any romantic relationship, but the lawsuit says most readers would find that obligatory.

“That The New York Times would make such aggressive and sensational allegations and insinuations in the face of on-the-record denials by Ms. Iseman and Senator McCain only reinforced the message to readers that The New York Times in fact believed that Ms. Iseman and Senator McCain had indeed engaged in an ‘inappropriate relationship,’ a relationship that was romantic, unethical, and a conflict of interest,” the lawsuit says. “Otherwise, reasonable readers would conclude, The New York Times would never have printed the story at all.”

The Times maintained its defense of the story in a statement Tuesday.

“We fully stand behind the article. We continue to believe it to be true and accurate, and that we will prevail,” the statement said. “As we said at the time, it was an important piece that raised questions about a presidential contender and the perception that he had been engaged in conflicts of interest.”

Richmond lawyer W. Coleman Allen Jr., who represents Iseman, said she waited until after the presidential election to file the suit because she didn’t want it to become a distraction.

The lawsuit claims that other media outlets were investigating McCain’s ties with Iseman and that the Times was so concerned about being scooped that it printed a story “to pack the maximum sensational impact with the minimum factual support.” The lawsuit contends she suffered an “avalanche of scorn, derision, and ridicule” that damaged her health.

The lawsuit cites accounts from other media, political pundits and the Times’ public editor, Clark Hoyt, that interpreted the article as meaning that McCain and Iseman had an affair.

“Ms. Iseman’s relationship with Senator McCain was entirely professional, ethical, and appropriate,” the lawsuit states, adding that it “was not different in kind from the cordial yet professional relationship that hundreds of lobbyists have with hundreds of members of Congress.”

More Biz

  • Li Ruigang

    Li Ruigang Runs out of Time in Controversial TVB Takeover

    RICHMOND, Va. — A Washington lobbyist sued The New York Times for $27 million Tuesday over an article that she says gave the false impression she had an affair with Sen. John McCain in 1999. The newspaper stood by the story. Vicki L. Iseman filed the defamation suit in U.S. District Court in Richmond. It […]

  • Famed Fantasy Author Ursula K. Le

    Ursula K. Le Guin, Acclaimed Fantasy Author, Dies at 88

    RICHMOND, Va. — A Washington lobbyist sued The New York Times for $27 million Tuesday over an article that she says gave the false impression she had an affair with Sen. John McCain in 1999. The newspaper stood by the story. Vicki L. Iseman filed the defamation suit in U.S. District Court in Richmond. It […]

  • BAFTA L.A. and N.Y. Elect New

    BAFTA L.A., N.Y. Announce New Chair, Board Members

    RICHMOND, Va. — A Washington lobbyist sued The New York Times for $27 million Tuesday over an article that she says gave the false impression she had an affair with Sen. John McCain in 1999. The newspaper stood by the story. Vicki L. Iseman filed the defamation suit in U.S. District Court in Richmond. It […]

  • Controversial Radio Host Don Imus Stepping

    Controversial Radio Host Don Imus Stepping Down

    RICHMOND, Va. — A Washington lobbyist sued The New York Times for $27 million Tuesday over an article that she says gave the false impression she had an affair with Sen. John McCain in 1999. The newspaper stood by the story. Vicki L. Iseman filed the defamation suit in U.S. District Court in Richmond. It […]

  • Maria Contreras-sweet Us Administrator of the

    Maria Contreras-Sweet Investor Group Closes in on Weinstein Co. Acquisition

    RICHMOND, Va. — A Washington lobbyist sued The New York Times for $27 million Tuesday over an article that she says gave the false impression she had an affair with Sen. John McCain in 1999. The newspaper stood by the story. Vicki L. Iseman filed the defamation suit in U.S. District Court in Richmond. It […]

  • Lowell McAdam

    Verizon CEO: Telco 'Unequivocally' Is Not Hunting for a Media M&A Deal

    RICHMOND, Va. — A Washington lobbyist sued The New York Times for $27 million Tuesday over an article that she says gave the false impression she had an affair with Sen. John McCain in 1999. The newspaper stood by the story. Vicki L. Iseman filed the defamation suit in U.S. District Court in Richmond. It […]

  • Yueting (“YT”) Jia LeEco CEO

    LeEco Unit to Resume Share Listing as Restructuring Continues

    RICHMOND, Va. — A Washington lobbyist sued The New York Times for $27 million Tuesday over an article that she says gave the false impression she had an affair with Sen. John McCain in 1999. The newspaper stood by the story. Vicki L. Iseman filed the defamation suit in U.S. District Court in Richmond. It […]

More From Our Brands

Access exclusive content