Italo news resists

Journos protest Berlusconi's influence

ROME — TV journalists at Italy’s two main newscasts, pubcaster RAI’s “TG-1” and Silvio Berlusconi-owned Mediaset’s “TG-5,” are up in arms over what they claim is excessive coverage given to the prime minister and media mogul.

Reporters at “TG-1” in Rome are skedded to hold a protest meeting today after deputy director Daniela Tagliafico resigned; she claimed the top-rated newscast caters blatantly to the government. Some 30 RAI reporters, including anchors Lilli Gruber and Davide Sassuoli, back the protest.

At Mediaset, directly controlled by Berlusconi, “TG-5” reporters have formally complained about the network’s decision to replace weekly news show “Terra” with a special on the 10-year anniversary of Berlusconi’s Forza Italia party Saturday. Two-hour-plus live coverage of Forza Italia’s birthday convention also aired on Mediaset’s Rete-4 the same day.

The European Federation of Journalists recently admonished Italy for setting a bad example for Europe because too much of its media is concentrated in the prime minister’s hands. The Brussels-based org said Berlusconi’s influence and vast media holdings create a conflict of interest for journalists.

Want to read more articles like this one? SUBSCRIBE TO VARIETY TODAY.
Post A Comment 0

Leave a Reply

No Comments

Comments are moderated. They may be edited for clarity and reprinting in whole or in part in Variety publications.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

More TV News from Variety

Loading